سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فردا از آن ماست (موج سوم )

رئیس قوه قضائیه در مراسم سالروز تاسیس سازمان بازرسی با اشاره به جایگاه مهم نظارتی این سازمان، نسبت به سو استفاده سیاسی از جایگاه سازمان بازرسی کل کشور هشدار داد.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه صبح دوشنبه در مراسم سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: همه می‌دانند که نظارت امری بسیار مهم در قوای مجریه و قضائیه می‌باشد که این نظارت نیز برای قانون مداری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به رواج فرهنگ قانون گریزی در جامعه افزود: با کمال تاسف باید گفت که قانون مداری در بین همه شکل نگرفته به طوری که برخی از مردم وقتی از قانون فرار می‌کنند، خوشحال هستند به طور مثال برخی از اینکه از چراغ قرمز عبور کرده اند و پلیس آنها را ندیده است خوشحال می‌شوند. همین موارد نشان می‌دهد که ما باید در بعد فرهنگی نظارت هم فعالیت داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بعد فرهنگی امر نظارت تصریح کرد: نظارت دارای دو بعد است، اول بعد قانونی که بسیار جدی گرفته شود و دوم بعد فرهنگی و اجتماعی که نباید از آن غفلت کرد. چرا که نمی‌توان برای یکایک افراد مامور نیروی انتظامی قرار داد بلکه باید فرهنگ سازی کنیم و در واقع قانون مداری باید سخن همه باشد.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: ممکن است قانونی اشکالی داشته باشد ولی بنا نیست که هر کس مصلحت سنجی خود را حاکم کند لذا همه ما باید قانون مدار باشیم و انصافا یکی از ارکان مهم عدالت هم عمل به قانون است.

وی خاطر نشان کرد: معنای عدالت رعایت قانون نیست ولی واقعیت این است که یکی از مجاری حصول عدالت عمل به قانون است و همه باید به قانون عمل کنند. لذا اگر مسئولی فرصت فرار از قانونی برای خود ببیند این خلاف عدالت است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در دستگاه قضایی وجود 10 الی 11 دستگاه نظارتی وجود دارد تاکید کرد: هر کدام از این دستگاه‌های نظارتی در موضوع خاص فعالیت می‌کنند که یکی از آنها سازمان بازرسی کل کشور می‌باشد.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه نیز با اشاره به طرح پورمحمدی رئیس این سازمان مبنی بر تشکیل شورای نظارتی با طرح ایراد قانونی به آن اضافه کرد: گمان می‌کنم که تشکیل شورای نظارتی خلاف قانون اساسی باشد ولی در کل هماهنگی‌ کار بسیار مهمی است.

وی افزود: انصافا در قانون اساسی و در اصل 174 که سازمان بازرسی در آن ثابت شده نظارتی که برای این سازمان قرار داده شده است بسیار عام و فراگیر می‌باشد و کمتر نهاد نظارتی هست که چنین مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در کشور ناشی از نبود قانون نیست، اظهار داشت: این مشکلات اراده جدی می‌خواهد و بنده تا زمانی که توان دارم برای دفاع از شان سازمان بازرسی کل کشور خواهم ایستاد و البته کمک خواهم که سازمان بازرسی وظایف خود را نیز انجام بدهد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با هشدار نسبت به استفاده سیاسی از اختیارات قانونی این سازمان تاکید کرد: نباید از اختیارات مهم قانونی و وظایف محول به سازمان بازرسی کل کشور به عنوان حربه ای سیاسی استفاده شود؛ پیش روی شما قوه مجریه قرار دارد و بنده می‌گویم که محکم در خصوص وظایف خود ایستادگی کنید ولی سیاسی کاری هرگز نکنید.

وی با اشاره به اینکه دولت، دولتی قانونی است خاطر نشان کرد: دولت، دولتی قانونی است و باید برای اجرای امور به آن کمک کنیم لذا تعبیری نباید چوب لای چرخ دولت گذاشت چرا که کار نظارتی برای حسن انجام امور صورت می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بنده به عنوان مسئول دستگاه قضایی اطمینان می دهم که پای نظارت‌های سازمان بازرسی خواهم ایستاد ولی در مقابل آن باز هم تکرار می‌کنم که خدایی ناکرده نباید از این قدرت بهره برداری سیاسی شود.

آیت الله آملی لاریجانی مجددا با تاکید بر اینکه کار نباید سیاسی شود، در توضیح این نگرانی خود گفت: نباید کار را سیاسی کرده و به دولت ضربه وارد کنیم چرا که این دولت، دولت حقی است و بر حسب قانون فعالیت می‌کند و بار سنگینی بر دوش دارد و نباید ما مانع دیگری برای دولت به وجود بیاوریم. چرا که به اندازه کافی مانع دارد لذا باید کمک‌ حال دولت باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: نباید خدایی ناکرده این دستگاه دستگاه نظارتی به طرف اینکه کارها سیاسی شده و به دولت فشار وارد شود حرکت کند.

گفتنی است محافل سیاسی برخی اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در دوره تصدی مسئولیت این سازمان توسط مصطفی پورمحمدی را که با ایام انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز همزمان بود به عنوان نوعی اقدام سیاسی تعبیر کرده بودند.



نوشته شده در سه شنبه 88 مهر 21ساعت ساعت 8:48 صبح توسط منتظر| نظر بدهید
طبقه بندی: انتخابات لاریجانی متهمان

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin