سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فردا از آن ماست (موج سوم )

 
 

کسانی که ساعت 11 شب 22 خرداد خود را رئیس‌جمهور مملکت نامیدند یکی از مصادیق این انحراف هستند؛ این افراد در واقع کودتا کردند چون کودتا به معنی این است که افرادی در قالب نظام حرکت می‌کنند اما ناگهان با چرخشی در مقابل آن می‌ایستند

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: کسانی که ساعت 11 شب 22 خرداد خود را رئیس‌جمهور مملکت نامیدند به دنبال کودتا بودند، اما کودتای آنها شکست خورد.

به گزارش فارس، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه خداوند نعمت‌های بسیاری را از روی مهربانی به مردم ارزانی داشته،‌اظهار داشت: بالاترین نعمت خداوند به مردم نعمت تعلیم قرآن یعنی هدایت است. البته در این بین نعمت‌های دیگری مانند انسانیت و وجود انسان نیز برای ما در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم نیز در قبال این هدایت خواستار پیروی از اهل بیت شده‌اند، افزود: در این بین نکته حائز اهمیت این است که تنها بحث محبت مطرح نیست بلکه رسول اکرم می‌خواست مقوله پیروی از مکتب اهل بیت را مورد تاکید قرار دهد. مکتبی که امروز به دردسر بزرگ جهان کفر و طاغوت‌های مسلط بر جهان شده است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه همین مکتب اهل بیت باعث خیزش جهان اسلام شده، ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) در رساله ولایت، شمائی از این مطلب را ترسیم کرده و نشان داده که اسلام در مکتب اهل بیت 4 پایه دارد که شامل نماز، حج، زکات و روزه است اما اگر ولایت را در نظر نگیریم این 4 مورد نیز نادیده انگاشته می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ولایت اکسیر عظمیی است که مر هدایت محسوب می‌شود گفت: ولایت بر اساس فرمایشات معصومین دارای 4 رکن است که نخستین رکن آن داشتن دغدغه مشروعیت است یعنی باید بدانیم که در زیر بیرق چه کسی هستیم و در واقع تشخیص ملاک مشروعیت سرچشمه مشروعیت حکم ولایت است.

وی تشخیص ملاک مشروعیت را دومین رکن دانست و ادامه داد: در مرحله سوم باید مصداق ولایت را تشخیص بدهیم و بر اساس احادیث معصومین اگر این مصداق را نشناسیم و از دنیا برویم به مرگ جاهلیت مرده‌ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: چهارمین و آخرین رکن ولایت، قیام برای انجام وظایف نسبت به ولی است که به عنوان تولی و تبری از آن یاد می‌کنیم.

لاریجانی ولایت را موتور اصلی هدایت خواند و خاطرنشان کرد: مسلمانی که با بصیرت از مکتب اهل بیت پیروی می‌کند کمتر فریب می‌خورد اما باید بدانیم که این بصیرت نیز به آسانی به دست نمی‌آید و باید برای کسب آن وقت صرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید ولایت را بشناسیم یادآور شد: شما دانشجویان شعار "ما اهل کوفه نیستیم،‌علی تنها بماند " را به درستی سر می‌دهید اما در حوادث اخیر برخی از خواص "علی " را تنها گذاشتند و این به دلیل برخی از لرزش‌هایی است که وجود دارد. اما اگر مانند نماز خواندن و روزه گرفتن در پیروی از ولایت نیز با بصیرت عمل کنیم، هرگز کسی نمی‌تواند دین را از ما بگیرد.

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه اظهار داشت: همانطور که در سایر اعمال دینی انحرافاتی وجود دارد و برخی موارد می‌تواند موجب ابطال آنها شود برای ولایت نیز انحرافاتی وجود دارد که بزرگان به آن اشاره کرده‌اند.

لاریجانی اولین انحراف از اصل ولایت را از دست دادن دغدغه مشروعیت خواند و گفت: در زمان طاغوت بسیاری از دین‌داران از این مسئله مهم غافل بودند که تحت حاکمیت چه حکومتی زندگی می‌کنند اما امام خمینی (ره) به ما یاد داد که باید در این زمینه دغدغه داشته باشیم.

وی ایستادگی و خروج در مقابل ولی فقیه را انحراف دوم از اصل ولایت دانست و تصریح کرد: این انحراف بسیار مهلک و خطرناک است که بنا به دلایل متعددی بارها در طول تاریخ تکرار شده است و امروز نیز شاهد درجات مختلف آن در جامعه هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری دهم خاطرنشان کرد: کسانی که ساعت 11 شب 22 خرداد خود را رئیس‌جمهور مملکت نامیدند یکی از مصادیق این انحراف هستند؛ این افراد در واقع کودتا کردند چون کودتا به معنی این است که افرادی در قالب نظام حرکت می‌کنند اما ناگهان با چرخشی در مقابل آن می‌ایستند و در انتخابات شاهد بودیم که این افراد در داخل نظام در انتخابات شرکت کردند اما از ساعت 11 شب ناگهان برگشتند. بنابر این موسوی کودتا را انجام داد اما این ناکام ماند.

لاریجانی با بیان اینکه این جریانات در مقابل ولی فقیه ایستاده بودند اضافه کرد: در حوادث بعد از انتخابات شاهد بودیم که حرف‌های تندی زده شد و همین افراد به دولت مشروع و قانونی کشور تهمت فحاشی، آدم‌کشی و خیانت زدند.

وی با بیان اینکه کسانی که در این حوادث سکوت کرده بودند نیز مداهنه با فتنه کردند که آن نیز نوعی انحراف از مکتب اهل بیت است،‌گفت: اگر فتنه را شناختیم باید در مقابل آن بایستیم و برای پیروی از اصل ولایت نباید بر سر کسی منت گذاشت.

رئیس موسسه دانش‌های بنیادی در ادامه با تاکید بر اینکه باید نظرات خود را با منطق و حوصله اما محکم مطرح کنیم، یادآور شد: کسانی که در انتخابات رایی غیر از احمدی‌نژاد داده‌اند باید بتوانند نظر خود را بگویند چون دانشگاه جایی برای تمرین در کنار هم بودن است و با هر کسی باید بر اساس مکتب و مشی او به مباحثه پرداخت.

لاریجانی ادامه داد: در مباحث سیاسی برای دانشجویان دو توصیه دارم اول اینکه دل خود را از هر گونه کینه نسبت به موسوی و کروبی خالی کنید تا بتوانید مباحث اصولی انجام دهید و دوم اینکه با تمسک به اصل اهل بیت مباحث را دنبال کنید تا به نتیجه درست برسید.

وی با بیان اینکه موسوی اخیرا اعلام کرده می‌خواهد در داخل نظام فعالیت سیاسی کند و انحرافات را اصلاح کند، تصریح کرد: موسوی به حدی به برخی نمادها می‌پردازد که به سختی می‌توان نظر وی را در این مورد تشخیص داد. اما بزرگترین انحراف ایستادن در مقابل نظام بودکه باید آن را اصلاح کردچون کسانی که به موسوی رای دادند از علاقمندان به نظام بودند که به موسوی به عنوان فرزند امام و انقلاب رای دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود تاکید کرده بود که ولی فقیه باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کند، یادآور شد: حضرت امام خمینی این مسئله را رد کردند چون معتقد بودند حوزه اختیارات رهبری در قانون اساسی محدود شده است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به ادعای موسوی برای حرکت در چارچوب نظام و اصلاح برخی انحرافات تصریح کرد: این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نمادهایی مثل جنبش سبز با هر اسم و عنوانی یک تشکل محسوب می‌شود که باید در چارچوب قانون تشکیل و برنامه‌های خود را اجرا کند.

وی افزود: احمدی‌نژاد نیز شعار کابینه 70 میلیونی را مطرح کرد اما به این معنی نبود که وزرای خود را رسما به مجلس معرفی نکند،‌پس موسوی هم باید برای حزب سیاسی خود از طریق قانون پیگیری کند وگرنه اینگونه برداشت می‌شود که دو نکته قبلی را بیهوده مطرح کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به شعار " نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران " خاطرنشان کرد: طرح این گونه شعارها هر چند که اساسا نادرست و اشتباه هستند، نباید ما را از اصل ماجرا غافل کنند یعنی نباید برای چیزهای غیرمهم دعوا کنیم و باید بدانیم که مهم این است که هرگز از حوزه ولایت خارج نشویم و در مقابل آن نایستیم.

لاریجانی ادامه داد: این شعار اساسا برخلاف مکتب امام خمینی است اما باید توجه کنیم که انحرافات اینگونه زیاد مطرح می‌شود اما ما نباید به دنبال حاشیه باشیم و باید تلاش کنیم سرچشمه اصلی انحرافات را بشناسیم و با ریشه مشکل برخورد کنیم.

وی در ادامه این جلسه در پاسخ به این سوال مجری برنامه که برخی از نخبگان در مباحث سیاست خارجی شما را فردی غربگرا می‌دانند که نمونه آن را در مسائل نظیر بحث سلمان رشدی و یا ارتباط با آمریکا عنوان می‌کنند، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: در طول 30 سال گذشته در مورد این موضوعات بسیار صحبت کرده‌ام اما در مورد مسائل سیاست خارجی تنها بحث گرایش نیست بلکه بحث نحوه تعامل مطرح است. فتوای حضرت امام در مورد سلمان رشدی فتوای همه فقهای شیعه و سنی بود و این مسئله تنها نظر حضرت امام نبود.

رئیس موسسه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه بنده در بحث حکومت و قضا از امام خمینی تقلید می‌کردم، و اکنون نیز از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مباحث تقلید می‌کنم، خاطرنشان کرد: در آن زمان بعد از فتوای حضرت امام خمینی در مورد سلمان رشدی در غرب اینگونه مطرح شد که فردی کتابی نوشته اما رئیس یک کشور اسلامی آن کتاب را خوانده و از آن خوشش نیامده است. پس گفته نویسنده کتاب را بگیرید و بکشید. که من طی نامه‌ای به حضرت امام این فضا را به ایشان منتقل کردم و حضرت امام در پاسخ به نامه‌ام فرمودند که من به عنوان یک طلبه این مسئله را مطرح کردم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه امام خمینی دارای دو شان افتاء و شان حکومتی بوده‌اند، یادآور شد: ایشان در این بحث حکم حکومتی صادر نکردند بلکه تنها نظر فقهی و فتوای خود را بیان کردند و جالب است بدانیم طرح مطرح شده از سوی بنده بعدها در شورای امنیت ملی نیز تصویب شد و به عنوان مبنای تعامل نظام با غرب اجرا شد.

وی با بیان اینکه حکومت آمریکا یک خصومت سازمان یافته نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: با توجه به این نکته بنده قبلا مطرح کرده بودم که اگر منافع نظام بطلبد، در قعر جهنم نیز حاضریم با شیطان مذاکره کنیم که این نکته مورد توجه نشریاتی مانند کیهان قرار گرفته بود و حتی کاریکاتور من در حال مذاکره با شیطان در میان شعله‌های آتش را نیز منتشر کردند اما باید بگویم که ما از مذاکره ابایی نداریم ولی بحث این است که هر کاری چه منفعتی برای نظام دارد.

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه با تاکید بر اینکه غربی‌ها هرگز از خوبی‌های ما حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: یکی از اشکالات امثال میرحسین موسوی این است که مرز خود را با حمایت‌های وسیع خارجی مشخص نمی‌کند در حالی که این مسئله باید برای مردم روشن شود چون دشمنان هرگز خوبی ملت ایران را نمی‌خواهند.

لاریجانی در ادامه تاکیدکرد: این مواردی که مطرح کردم همه در حوزه نظر بود اما در حوزه عمل باید در چارچوب مجاز نظام و حکومت اسلامی اقدام کنیم.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی می‌خواهد نظام مدنی بر اساس افکار دینی دایر کند، یادآور شد: همه باید تلاش کنیم این تفکر را فربه کنیم اما در حوزه علوم انسانی متاسفانه غالبا صورت مسئله را پاک می‌کنند و باید توجه داشت که بهترین فکرها باید در حوزه علوم انسانی حاضر شود چون سعادت و حیات ما به این مسئله ارتباط دارد سیاست حوزه بسیار فراگیری است که متاسفانه در کشور چندان به این نکته قائل نیستند که مرکز و موتور محرک حوزه علوم انسانی مباحث سیاسی است که باید بر روی آن تمرکز شود.



نوشته شده در سه شنبه 88 مهر 14ساعت ساعت 8:45 صبح توسط منتظر| نظر بدهید
طبقه بندی: میرحسین لاریجانی کودنا

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin