سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فردا از آن ماست (موج سوم )

رشد تولید ناخالص داخلی از موارد قابل توجه در کارنامه عملکردی دولت نهم به شمار می آید. تولید ناخالص داخلی یا همان GDP در واقع بیانگر مجموع ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک سال مشخص کشور است. این شاخص همواره با درصدی از رشد همراه است که میزان آن به فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد و عملکرد دولت در پیشبرد پروژه ها وابسته است.

به گزارش رجانیوز، همواره در برنامه‌های توسعه، یک نرخ به عنوان هدف برای رشد سالیانه تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته می شود که عملکرد دولت‌ها را می توان به نوعی با میزان تحقق برنامه سنجید. اعداد و ارقام مربوط به درصد رشد با احتساب نفت و بدون احتساب آن در جدول ذیل آمده است. همچنین اعداد مربوط به هدف برنامه و میزان تحقق آنها نیز مشخص شده است.

چنانکه مشاهده می شود در دولت نهم بالاترین درصد تحقق هدف برنامه را شاهد هستیم. این در حالی است که از یک سو رقم برنامه رقمی بالا در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر، دولت همواره متهم به فاصله گرفتن از اسناد بالادستی نظیر برنامه توسعه بوده است. در جدول زیر همچنین میزان تولید ناخالص داخلی به رقم در سال های مختلف قابل مشاهده است.

با توجه به اینکه کشور همواره نرخی از تورم را تجربه می کند، برای قابل مقایسه بودن اعداد، محاسبات برحسب قیمت های ثابت سال 76 صورت پذیرفته است. رشد سال 83 نسبت به سال 58 یعنی در عرض حدود 25 سال، 90 درصد بوده است. این رقم برای بازه زمانی محدود 4 ساله 83 تا 86 برابر 20 درصد است. با توجه به طول بازه های زمانی فوق می توان شیب تولید ناخالص کشور را نتیجه گرفت.

گزارش های اقتصادی سازمان سیا نیز ارقامی مشابه را ارائه می کنند. به عنوان مثال در ranking سازمان سیا، رشد GDP ایران در سال 2008، 6،5 (شش‌ونیم) برآورد شده است. اکونومیست نیز همین برآورد را از رشد تولید ناخالص داخلی در ایران داشته است. با توجه به آمارهای منتشر شده، رشد متوسط تولید ناخالص داخلی طی این سال ها واقعیتی انکار ناپذیر است.



نوشته شده در شنبه 88 اردیبهشت 5ساعت ساعت 7:44 عصر توسط منتظر| نظر بدهید
طبقه بندی: انتخابات دولت نهم تولید ناخالص

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin