سفارش تبلیغ
صبا ویژن


























فردا از آن ماست (موج سوم )

 در پی اظهارات میر حسین موسوی در مناظره تلویزیونی با احمدی نژاد که موضع اقتدار رئیس جمهور در برخورد با تفنگداران متجاوز انگلیسی به آب های ایران را زیر سئوال برد، سند عذرخواهی دولت انگلیس و سپردن تعهد به ایران برای تکرار چنین وقایعی بعنوان سندی افتخار آمیز منتشر شد.

دولت انگلستان به دنبال توقیف دو فروند شناور نظامی این کشور در آب‌های جمهوری اسلامی ایران و به منظور آزادسازی نیروهای خود نامه عذرخواهی به جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.
بنا بر این گزارش، در یادداشت رسمی شماره 100/642 مورخ 9 فروردین سال 1386 وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی آمده است:
با اظهار تعارفات خود به سفارت دولت علیاحضرت ملکه بریتانیا در تهران احتراماً اشعار می‌دارد: حسب اعلام مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران، دو فروند شناور جی‌می‌نی انگلیسی با 15 نفر سرنشین نظامی با تجهیزات کامل نظامی در تاریخ 3/1/1386 (23/03/2007) به قلمرو آب‌های جمهوری اسلامی ایران تعرض نموده‌اند. نظر به این‌که در گذشته نیز چنین مواردی رخ داده و تذکرات لازم جهت جلوگیری از تکرار این‌گونه اقدامات داده شده، دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به اقدام غیر‌قانونی فوق در تعرض به آب‌های جمهوری اسلامی ایران ابراز نموده و با تأکید بر رعایت اصول و موازین حقوق بین‌الملل مبنی بر احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها، مسئولیت دولت انگلستان نسبت به عواقب این تعرض را خاطرنشان نموده و ضرورت ارائه تضمین لازم مبنی بر عدم تکرار این قبیل اقدامات را خواستار می‌باشد.
موجب امتنان خواهد بود چنانچه آن سفارت محترم مراتب فوق را به اطلاع مقامات ذیربط دولت متبوع آن سفارت رسانده و از هرگونه توضیحی، این وزارت را مطلع نمایند. موقع را مغتنم شمرده احترامات فائقه را تجدید می‌نماید.
در پاسخ به این نامه، سفارت انگلیس در تهران به نقل از دولت خود، ضمن عذرخواهی از ماجرای بوقوع پیوسته و تاکید بر نداشتن قصد خصومت آمیز ، متعهد می شود که توجه کاملی به عدم تکرار چنین وقایعی داشته باشد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:
سفارت معظم بریتانیا با تقدیم احترام به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که به نامه شماره 100/624 مورخ 9 فروردین آن وزارتخانه اشاره کند که مربوط به توقیف دو قایق نیروهای مسلح کشور انگلستان در تاریخ 3 فروردین میباشد.
سفارت انگلستان خاطرنشان می‌کند که توضیحاتی درباره این واقعه بین نمایندگان وزارتخانه های امور خارجه ایران و انگلیس در لندن و تهران ارائه شد و در طی مذاکراتی که با وزیر امور خارجه آقای منوچهر متکی انجام شد تصریح می‌کند که افراد درگیر در این واقعه در حال عملیاتی با در خواست دولت عراق تحت قطعنامه 1546 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده‌اند که توسط قطعنامه 1723 تمدید شده بود و قطعا قصد هیچ‌گونه تجاوز خصومت‌ آمیزی به جمهوری اسلامی ایران نبوده است.
سفارت انگلیس تضمین می‌کند نکاتی که در نامه 100/624 لحاظ شده است به اطلاع مراجع ذیربط رسیده است و مسوولین برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی اتفاق نظر دارند.
سفارت انگلیس ملزم است که این موضوع را برای آزادی هرچه سریع‌تر افسران انگلیسی بازداشت شده و طراحی دستورالعملی برای جلوگیری از تکرار این وقایع با مراجع ایرانی مطرح کند.
سفارت بریتانیا در تهران بدین وسیله به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اطمینان می‌دهد که توجه کاملی به عدم تکرار چنین وقایعی دارد.



نوشته شده در شنبه 88 خرداد 16ساعت ساعت 10:7 صبح توسط منتظر| نظر بدهید
طبقه بندی: احمدی نژاد انتخابات مناظره انگلیس

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin